Basisprincipes van productontwerp

Productontwerp is de naam van dit proces, en zelfs zo ingewikkeld als het is, bevat het de volgende essentiële punten:

Onderzoek

Nadat een idee is bedacht, moet het team achter het product de klant identificeren: wie zou het product willen of gebruiken en of soortgelijke producten al op het product aanwezig zijn. Marktonderzoek analyseert vergelijkbare items en systemen, tot het ontwerp, het productieproces, de materialen en de beoogde consument. Hoewel een vereiste voor elk ontwerp, informeert en begeleidt het onderzoek ook alle marketing-, verkoop- en lanceringsinspanningen.

Ontwerp, engineering en prototyping

Met een concept dat door onderzoek een steviger fundament heeft gekregen, ontwikkelen ingenieurs een ontwerp dat kan worden geproduceerd – eerst via tekeningen en 3D-computergestuurde modellen en vervolgens fysiek. Het prototype groeit hier uit, idealiter vergelijkbaar met het eindproduct. Hoewel identieke materialen mogelijk niet worden gebruikt, moeten de prestaties van het product zo dicht mogelijk bij het eindresultaat liggen.

In het verleden was het creëren van een eerste model en een prototype een tijdrovend proces. Afgezien van 3D-ontwerpsoftware hebben 3D-printing en kunststof spuitgiettechnieken het proces veel efficiënter gemaakt en gaan ze veel sneller mee.

Documentatie

Massa-reproductie is een van de uiteindelijke doelen van productontwerp. Documentatie is een noodzakelijke stap in de richting van productie, waarbij alle tekeningen en bestanden zijn samengesteld en georganiseerd om het artikel te produceren.

Verkoop

Een product op de markt krijgen, op tijd, is het doel van elk productontwerp. Maar wie het op de markt brengt, kan variëren. Contractfabrikanten, die optreden als een producent voor een externe klant, adopteren bijvoorbeeld het productontwerpmodel, terwijl de klant het grootste deel van zijn geld en tijd besteedt aan marketing en verkoop. In andere gevallen voert de ontwerper of fabrikant het volledige proces uit, vanaf de fasen van conceptualisering en onderzoek tot marketing en verkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *